
Juraj Hudák
Brighton & Hove uzavrelo s londýnskou spoločnosťou char.gy kontrakt v hodnote 130 miliónov libier na inštaláciu 6 000 AC nabíjacích bodov priamo pri obrubníkoch, čo z neho robí najväčší jednorazový projekt tohto druhu v Spojenom kráľovstve. Dohoda zároveň zahŕňa 15-ročnú prevádzku a údržbu celej siete.
Čo znamená nabíjanie „z obrubníka“
Namiesto klasických stojanov sa použijú kompaktné nabíjačky integrované do lampových stĺpov alebo nízkych stĺpikov pri ceste. Model char.gy CP01 ponúka výkon do 7,4 kW (32 A, jednofázovo) cez zásuvku Typ 2 a spĺňa normu ISO/IEC 61851-1. Vodiči si tak môžu auto nabiť rovno pred domom a využiť lacnejší nočný tarif, ktorý momentálne medzi polnocou a 7:00 dosahuje približne 0,39 £/kWh.
Takáto infraštruktúra zvyšuje dostupnosť nabíjania, pretože lampové nabíjačky nevyžadujú rozsiahle stavebné zásahy ani nové elektrické prípojky, takže ich možno inštalovať rýchlejšie a lacnejšie než klasické stojany. Zabezpečuje aj rovnosť príležitostí: 6 000 nových bodov viac než zdvojnásobí súčasnú kapacitu lídrov, akými sú londýnske štvrte Westminster či Hammersmith & Fulham, a pomôže najmä obyvateľom bytových domov bez vlastného parkovania. Ekonomika prevádzky je priaznivá, pretože nočné tarify sú porovnateľné s domácimi wallboxmi, čo motivuje prejsť na elektromobil aj ľudí bez garáže. Zároveň projekt podporuje klimatické ciele: Spojené kráľovstvo už prevádzkuje vyše 75 000 verejných nabíjačiek a smeruje k ambicióznej méte 300 000 bodov do roku 2030.
Podľa Johna Lewisa, výkonného riaditeľa spoločnosti char.gy, projekt dodá tisíckam britských domácností istotu, že vždy nájdu nabíjačku priamo na svojej ulici. Podobne aj Quentin Willson z kampane FairCharge tvrdí, že hustá a viditeľná sieť nabíjačiek ulice po ulici posilní dôveru spotrebiteľov a stanoví latku pre ostatné mestá.
Financovanie z vládneho fondu LEVI
Brighton & Hove patrí medzi prvé mestá, ktoré využívajú Local Electric Vehicle Infrastructure (LEVI) Fund v celkovej hodnote 381 miliónov libier. Cieľom fondu je sprístupniť nabíjanie 40 percentám britských domácností, ktoré nemajú vlastné parkovacie státie. Ministerka pre cesty Lilian Greenwood označila iniciatívu za kľúčovú pre úspešný prechod na elektromobilitu.
Čo bude nasledovať
Prvé nabíjačky by sa mali spustiť do prevádzky už koncom roka 2025 a väčšina z nich pribudne v nasledujúcich dvoch rokoch. Char.gy spolu s radnicou pripravujú dynamické „flexi-tarify“, ktoré budú zohľadňovať aktuálnu cenu elektriny a zaťaženie siete. Projekt zároveň poslúži ako model pre ďalšie britské mestá, ako Manchester, Bristol či Birmingham, ktoré už z fondu LEVI získali prvé finančné tranže.
Hoci slovenské mestá nemajú také husto zastavané centrá ako Brighton, problém parkovania bez vlastnej zásuvky je veľmi podobný. Pilotné „lampové“ AC nabíjačky už testujú Bratislava a Košice, zatiaľ však ide len o desiatky kusov. Britský prístup ukazuje, že vysoká koncentrácia pomalších, no lacných nabíjacích bodov môže byť efektívnejšia než menší počet drahých rýchlonabíjačiek. Ak Slovensko skombinuje štátnu podporu s dlhodobými zmluvami s operátormi podľa britského vzoru, môže výrazne urýchliť adopciu elektromobilov aj v sídliskových zónach.